Partner serwisu
Drogi i autostrady

Żmijan: Wprowadzanie nowego parapodatku na drogi jest nie do przyjęcia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
28-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Żmijan: Wprowadzanie nowego parapodatku na drogi jest nie do przyjęcia
fot. ZDW Poznań
– Problem niedoinwestowania dróg lokalnych jest znany od dawna. Jednak w projekcie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych nie do przyjęcia było finasowanie jego działań poprzez wprowadzenie nowego parapodatku – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Stanisław Żmijan poseł Platformy Obywatelskiej.

Znany problem

– Pierwszym realnym działaniem były tzw. „schetynówki” na których realizacje z budżetu państwa przeznaczano ponad miliard zł rocznie. Drogi były realizowane w montażu finansowym 50% i 50% wkładu samorządu – informuje Stanisław Żmijan.

Rząd Platformy Obywatelskiej szukał także innych pomysłów na dofinansowanie dróg lokalnych. – W poprzedniej kadencji zaproponowaliśmy również finasowanie budowy dróg lokalnych z zysków wypracowanych przez Lasy Państwowe. Pomysł był wtedy torpedowany przez Prawo i Sprawiedliwość jako zamach na lasy. Dziś kiedy są u władzy wolą sięgać do kieszeni każdego Polaka podnosząc opłatę paliwową. W projekcie nie do przyjęcia było finasowanie jego działań poprzez wprowadzenie nowego parapodatku – podaje poseł z Lubelszczyzny.

Ważny program

Jako jedną z ważniejszych inicjatyw przedstawiciel PO podaje Program gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. – Obecny rząd w ubiegłym roku o 200 mln zł ograniczył finansowanie tego projektu. To jest kilkaset kilometrów dróg lokalnych mniej. Zamiast niepotrzebnych reform można budować drogi lokalne. Sama reforma oświaty kosztować ma dwa razy więcej niż wydatki na wspomniany wyżej program – mówi Stanisław Żmijan.
  
Program gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej zakładał w 2016 roku realizację projektów o wartości 800 mln zł. W następnych latach kwota miała być konsekwentnie zwiększana. Jednak rząd zdecydował o ograniczeniu finansowania w roku 2017. Obecnie nie wiadomo jak będzie to wyglądało w kolejnych latach.

Są inne sposoby

W czasie kiedy trwały rozmowy nad projektem poselskim ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych pojawiały się także nowe pomysły pozyskania funduszy na budowę tras lokalnych, które nie wymagałyby sięgania do kieszeni kierowców. – Powinno się zwiększyć wpływ do Krajowego Funduszu Drogowego z akcyzy paliwowej – mówił Adrian Furgalski wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Obecnie z zawartej w paliwie akcyzy jedynie 18% przeznaczanych jest na inwestycje drogowe. Zasadne jest zwiększanie nakładów na drogi lokalne poprzez przekazywanie na inwestycje drogowe większego udziału pozyskanego z tego tytułu podatku. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż szukanie środków w portfelach kierowców – komentuje Stanisław Żmijan.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5